torstai 9. lokakuuta 2014

Paris I love you

Mainitsin aiemmin tässä postauksessa, että saatan vierailla parissa itselleni uudessa kaupungissa syyskuun aikana. Ja kuten otsikosta voi jo arvata, ensimmäisenä vuorossa on niinkin ihana kaupunki kuin Pariisi.

Syy siihen, miksi minulla kesti kolmeviikkoa kirjoittaa tänne Pariisin matkastani piilee siinä, etten yksinkertaisesti tiennyt miten ilmaista kaupungin jättämää vaikutusta tänne mahdollisimman eloisasti. Nimittäin se herätti paljon voimakkaita tunteita ja ajatuksia päässäni. Pariisin kauneutta ja tunnelmaa on erittäin vaikeaa ilmaista, siellä pitää yksinkertaisesti käydä, nähdä se omin silmin ja nauttia kaikesta , mitä sillä on tarjottavaa. Yksinkertaisesti paras kaupunki esteetikolle. En tiedä saanko mitenkään välitettyä tämän kirjoituksen kautta ihastustani kaupunkia kohden, mutta ainakin yritän. Tervetuloa lukemaan seikkailuistani ihmeellisessä croissanttien, macaronssien ja viinin pääkaupungissa=)

Day 1

Ensimmäinen päivä täysin uudessa maassa on aina erittäin sekava, kun kaikki on niin tuntematonta ja outoa. Saatuamme selvää Charles de Gaullen lentokentästä ja ostettuamme vihdoin junaliput Pariisin keskustaan, josta oli tarkoitus etsiä hotellimme, tuli vastaan ensimmäinen outo asia. Nimittäin se, että on täysin normaalia, kun joku täysin tuntematon ihminen ilmestyy selän taakse sekunnissa ja melkeinpä liimautuu sinuun, jotta voisi päästä sinun lipulla lipuntarkistuskoneiden ohi metroon/junaan. Nimimerkillä henkilö, joka on tottunut asumaan maassa, jossa laki on tehty noudatettavaksi.

Päästyämme väsyneinä, nälkäisinä ja turhautuneina lukuisien juna- ja metroseikkailujen jälkeen hotellimme aulaan klo 12.30, saatiin tietää, että chek-in on vasta klo 14. Muutaman kirosanan suusta päästettyään ei auttanut muu kuin mennä etsimään lähin ravintola, jossa voitaisiin istua matkalaukkujemme kanssa puolitoista tuntia. Onneksi heti vastapäätä löytyi erittäin hyvännäköinen kiinalainen ravintola (i know, syötiin kiinalaista Ranskassa), johon me ryntäsimme sisään. Se osoittautui erittäin hyväksi valinnaksi sekä hinta-laatu suhteeltaan että ruoan maultaan, että palvelultaan. Mahamme täytettyinä päästiin vihdoin hotelliin, jossa sitten päästiin suihkuun ja laukkujen purkuun. Tämän jälkeen olikin muutaman tunnin päikkäreiden aika, koska ei yksinkertaisesti ollut fyysisiä eikä henkisiä voimia kahden tunnin yöunien ja lentojen jälkeen.

Illalla päikkäreiltä herättyämme lähdettiin tutkimaan Pariisia ja päästiin näkemään maaginen kaupunki yövalossa. Ehdottomasti suosittelen kaikille tekemään iltakävelyjä Pariisissa!  Illan aikana nähtiin Notre Damin katedraalin,  lukuisia kauniita rakennuksia ja siltoja, tuntemattoman palatsin ja sen edustalla olevat suihkulähteet, katuesiintyjiä, viehättäviä putiikkeja ja kahviloita. Kirsikkana kakussa  vielä the final destination Eiffelin torni yövalaistuksessa. Olin positiivisesti yllättynyt katuesiintyjien määrästä, he lisäsivät sitä ainutlaatuista tunnelmaa, mitä voi kokea vain Pariisissa. Oli mies, joka soitti pianoa sillalla, oli poika, joka tanssi, teki akrobaattisia liikkeitä sekä viihdytti yleisöään erinomaisella huumorintajullaan. Menoa oli kaikkialla ympärillä. Oli ohikulkevia pikkulaivoja ja lauttoja, joissa on ravintolat, baarit ja kaikki muu viihde, mitä voi vain toivoa. Oli partybus, partyship, party tuk tuk jne. (Ei tosin menty mihinkään, kun bilettäminen ja juominen ei ollut matkan tarkoituksena) mutta oli ihanaa katsoa iloisia, hyvin pukeutuneita ihmisiä, viettämässä lauantai-iltaa. :)

Day 2

Seuraavana päivänä ohjemassa oli piknik Eiffelin alla puistossa. Ja olihan se aika idyllistä istua lämpimänä aurinkoisena päivänä kauniissa kesämekossa kavereiden seurassa ja syödä patonkia, croissantteja ja juustoja Eiffel tornin edustalla.

Aamiaisen jälkeen päivämme jatkui Pariisin tunnetuimmalle ostoskadulle Champ Elysees. Sinä päivänä tein vain yhden ostoksen, mutta se ei haitannut, koska ostin jotain, mitä olen jo pitkään halunnut=) Hyllyllä  on nyt uusi pari nättejä punaisia Nike Air Max Thea-lenkkareita, joista olen aivan haltioissa :)

Illalla olikin suunnitelmissa vähän erityisempää tekemistä. Varattiin, nimittäin "Feerii"-show liput Moulin Rouge:en. Show sisälsi aidon ranskalaisen Can-Can-tanssin (must see!), sirkus-, akrobatia-, tanssi-, laulu- ja komediaesityksiä. Saatiin hyvät paikat aivan lavan vieressä, joten saatiin oikein lähikuva esiintyjistä=)Mahtava kokemus kaiken kaikkiaan, joka ei jätä ketään kylmäksi=)Kannattaa mennä katsastamaan, jos sattuu Pariisissa käymään ja nauttii esityksistä, vaikka lippujen hinta onkin vähän suolainen :) Lippuja on kahta vaihtoehtoa: "Féerie & shamppanja” ja "Päivällinen & Féerie”. Ensimmäisen (joka meilläkin oli) hintaan sisältyy, siis, puoli pulloa shamppanjaa/henkilö. Liput pääsee varaamaan täältä ja kannattaa varata vähän etukäteen, sillä viikonloppu shown liput loppuunmyydään aika nopeasti.

Day 3

Maanantaina aloitettiin päivä croissanteilla ja cafe au lait:illa, josta jatkettiin Eiffel tornille. Päivän ohjelmassa oli kiivetä Eiffel tornin huipulle. Matkan varrella pistäydyttiin söpöön suklaapuotiin, josta napattiin mukaan macaronsseja. Tarkoituksena oli säästää macarons-pakkaus huipulle asti ja vasta siellä, Pariisin huipulla avata se, ja nauttia täysin. Tiedän, nämä ovat minun outoja mielikuvituksia, syödä macaronsseja nimenomaan tornin huipulla, juoda aamukahvit nauttien Eiffel torni-maisemasta, ottaa pakollinen kuva karusellin kanssa jne. Sisäinen romantikkoni heräsi eloon sillä matkalla.

Tornille päätettiin kiivetä kävellen. Tai no, kaksi kerrosta kävellen ja viimeinen hissillä, koska sinne ei kävellen pääse. Syynä tähän oli ensinnäkin kilometripituiset jonot hissille ja hieman halvempi hinta portaita ylös. Ja tiedättekö mitä, ei se ollut yhtään sen pahempaa, pääsi oikein fiilistelemään kiipeämällä kaikkia portaita ylös pienten hengähdystaukojen kanssa :D Suosittelen! Hissillä ois ehkä ollut tylsempää. Näköalat ovat, kyllä upeita. On se Pariisi vaan yksinkertaisesti mahdottoman kaunis kaupunki. Syötiin niitä macaronssejakin huipulla tunnelman vuoksi :)

Eiffel-kierroksen jälkeen jatkettiin matkaa eteenpäin ja päätettiin vain kävellä ilman karttaa ja nauttia mahtavasta säästä ja idyllisestä kaupungista. Päämääränä oli kuitenkin Louvre, joka nähtiin tornin huipulta. Louvre ja sen puisto ovat henkeäsalppaavat. Katsoessani palatsia ja veistoksia kuvittelin, Ranskan kuninkaita ja aatelistoja siellä tekemässä rauhallisia puistokävelyjä auringossa.

Day 4

Viimeisenä päivänä meillä oli vai puolikas päivää aikaa, ennen kuin piti suunnata lentokentälle. Mutta käytettiin sekin aika hyödyksi. Viimeinen päivä oli omistettu suurimmaksi osaksi shoppailulle. Aamulla tosin piti käydä katsastamassa vielä viimeinen must see nähtävyys, upea Sacre Coeur-katedraali. Syötiin katedraalin vieressä aamiaiset (maistoin vihdoin croque-monsieur-voileivän, ja oli hyvää :)). Otettiin myös paljon kuvia, käytiin katedraalin sisällä ja shoppailtiin tuliasia lähistöllä.

Tämän jälkeen jatkettiin kuuluisaan La Fayette- tavarataloon. Matkalla pistäydyttiin vielä juustoputiikissa, josta sain ostettua kaikille läheisilleni ranskalaisia juustoja =) La Fayetten vieressä on toinen ylellinen tavaratalo: Printemps, sielläkin kannattaa vierailla :) La Fayettestä mukaan ei tarttunut kuin hattu ja neule, mutta se ei haitannut, sillä jo pelkästään itse tavaratalo on näkemisen arvoinen. Käytiin myös tavaratalon vastapäätä olevaassa La Halle- nimisessä liikkeessä, josta löysin söpön Naf Nafin laukkupussukan ja tuliaisen pikkusiskolleni.

Kokonaisuudessa en olisi voinut toivoa parempaa matkakokemuksta! Palaan ehdottomasti Pariisiin vielä monta kertaa, tekisi mieli mennä jo ensi keväänä :) Pariisi on uusi lempikaupunkini ja voisin ihan hyvin kuvitella asuvani siellä jossain vaiheessa elämää :) J'adore Paris!